Friday, December 04, 2009

Mid-life recreation

De fleste av oss har hatt dem i livet sitt en eller annen gang. Eller kanskje dere er en slik en selv.


40 års krisa også kalt midtlivskrisa er morsom å observere på avstand. Mødrene tror de er på datteren sin alder, går "shickeli bra sammen med venninnene hennes" og de rosa stilettskoene er jo bare sååå råtøffe! Fedrene derimot som er grå kontorrotter skal plutselig ha ring i øret og kjøpe en Harley. True med å ta dragetattoo på overarmen kan også forekomme. Dette til info. Beware!

Hjemme har heldigvis denne midtlivskrisen gjort noe flott for oss barna i huset. (Selvfølgelig etter at jeg flyttet ut, but still). Hypermoderne steamdusj jeg ikke skjønner noe av, hjemmekino med surround anlegg, gjevnlig utbytting av biler og utendørs jacuzzi. Har også merket tendenser til mimring til de yngre dager der pumping av jern og swarchenegger-diett var i fokus. Absolutt ikke de værste tingene man kan få for seg. Jenterommet mitt var tidligere treningsrom. "Har vokst opp med svette i vegga" som jeg har fått høre. Virkelig en hobby som er flott å ta opp igjen, om det skulle være ønskelig. Skal dog innrømme at jeg har tatt et par diskusjoner på om ørering og Harley er ungdommelig og "fresht". Endte opp i mange søvnløse netter og klarte ikke tanken på at han skulle komme på foreldremøter på skolen med skinnjakke, støvler og skjegg i en lang flette. Jeg slapp unna med Cadillac og ny tv i stua.

Må faktisk påpeke at jeg har sluppet unna sprading i miniskjørt og korte topper. Her har det også helt over på mer trening i hverdagen, og når jeg tenker over det så er jeg faktisk ganske stolt over hvordan de har taklet årene som har rast forbi dem. (Beklager om "rast forbi" såret noen). Kvinner har forøvrig en tendens til å fylle 39 imponerende mange år på rad. It's magic!

Konklusjonen jeg har kommet frem til er at midtlivskrisa må jo koste masse penger og rare blikk fra fremmede? Man kan lett se hvem som har kommet dit eller ikke. Om en 45 åring kjører forbi i sin splitter nye cabrolet med taket nede, solbrillene på og spiller Oa hele natten, oa hele da'n, så sier det seg vel egentlig selv. Og ja, jeg snakker av erfaring. IKKE gøy å bli kjørt til trening.


Om (desverre) bare 19,5 år har jeg trolig kommet i denne midtlivskrisa. Da har jeg fått alderstillegget rundt magen og vil savne denne tiden jeg sitter i akkurat nå. På sofaen.. svett og digg etter 3 timers kondisjonstrening og styrke. More hot then ever! Dette savnet som jeg vet kommer til å dukke opp når jeg bare blir gammel nok, får meg faktisk til å tenke litt ekstra. Det gjør meg oppmerksom på at jeg burde nyte den tiden jeg har nå, så godt jeg kan. Ikke kaste den bort ved å være ufornøyd med det jeg har, den jeg er og det som kommer. Foreldre og kollegaer har prøvd å forklare meg dette i åresvis, men når man er helt nede i kjelleren, så virker alt ganske håpløst uansett. Men hele denne tiden har jeg irritert meg grønn over at jeg ikke klarte å nyte ungdomstiden når jeg hadde sjansen, "bare" fordi jeg ikke klarte å være lykkelig.


Livet mitt, -slik jeg vil ha det, begynte i sommer. Sent å begynne å leve som 21 åring kanskje, men bedre sent enn aldri. Du vet du har det ganske bra når du får latterkrampe av å tryne på isen og at man har mer selvironi enn man noengang har hatt tidligere.


Midtlivskrisa mi skal være stappa med Spice Girls, platåsko, tuppert hår og blå øyeskygge. Gled deg, baby. -Her er jeg.


Avsluttningsvis vil jeg dele et bilde med dere som gir "Kvinner eldes som fin vin" en litt annen mening. Han eye-candyen til høyre der er ei lita rosè vin han også, om jeg får si det selv.

1 comment:

Anonymous said...

Det der kan jo værra oss om 40 år det der, snuggums;)

Stalkere