Friday, December 18, 2009

Damebloggen

Jeg leste igjennom flere krimserier da jeg gikk på barneskolen. Jeg leste meg selv i søvn hver natt fra jeg var veldig liten og alle tenkte "ja hun kommer til å bli en smarting hu!" Den lykken varte forøvrig ikke så lenge, da man ble tvunget å lese tunge romaner og noveller i norsktimene på både ungdomskolen og videregående. Å bli tvunget til å lese noe du ikke vil setter liksom en liten stopper for lesegleden, og jeg har lest ferdig èn bok frivillig siden 7. klasse. Har dog startet på mange, men som jeg fort la fra meg. Istedet tok jeg opp sladreblader i form av TOPP, detnye, Her&nå og resten av den regla. Og sjokket var stort da jeg tok meg selv i å kjøpe den amerikanske versjonen av Cosmopolitan. Yes. THE Cosmopolitan.

Allerede på side 3, fikk jeg bakoversveis. (Dette er ikke fiction). Der var det en bildeserie av ikke-feil-med-en-burger-om-hun-føler-for-det-Mischa Burton på stranden. Hun sitter da altså i bikini og solhatt og skuer fredfullt over havet. Under denne bildeserien sto det en full beskrivelse på hvordan man skal te seg på stranden. And I quote: "When Mischa sit like this, she looks more chunky then she is. Now, what you want to do, is to lean backwards and strech your arms behind you. Like this." (etterfulgt av et bilde av Mischa i "riktig" positur).




For min del begynte jeg å sitte "feil" på stranda for jeg vil helst se litt mer "husky" ut enn jeg er, men jeg klarte ikke la være å tenke på de stakkars amerikanske jentene som får dette proppet inni hodet sitt daglig. Det er som jeg skrev for noen innlegg siden; "Hvem har fortalt deg at Paris Hilton er definisjonen på pen?" Jo, media har fortalt deg det. Media bestemmer hvordan du skal se ut og hvordan du skal være. Passer du ikke til medias idealbeskrivelse "kommer du ingen vei". I så tilfelle er alle reportere, journalister og fotografer verdens peneste mennesker på jord.




Jeg kom over en syk blogg som åpnet øynene mine enda mer. Jeg kom over ting jeg ikke har tenkt over før. Jeg skulle ha linket til den om jeg fant den igjen, men det har jeg ikke klart desverre. Vedkommende skrev om forskjellen på motepress mellom damer og menn. Kvinner har et mye større press på seg enn det menn har, og det har blitt en helt random og "vanlig" greie som gjør at vi tror at det er slik det skal være. Det største beviset jeg kom over i denne bloggen var da hun la frem bilder av mennesker og skapninger vi alle har sett. Hvorfor skal damer være feilfrie, og menn kan være akkurat slik naturen har skapt dem og litt til? Bloggen viste disse eksemplene:








Nå vil ikke jeg få trøbbel ved å si at det BARE er kvinner som får fortalt via media hvordan man skal være. Jeg er fullstendig klar over at f.eks spiseforstyrrelser er mer utbredt blant gutta enn det har vært før. Men vil påstå å si at det ikke har overgått damene helt enda. Uansett er det håpløst. Mann eller dame.
Which brings me to Noreg. Som de fleste andre frøkner sjekker man ut motesider og motetips en gang iblandt. Noen oftere enn andre. I vår kom jeg over en artikkel om hva slags bikini man skulle velge i forhold til hva slags kropp man har. (Advarsel: Girly-talk)
Kort fortalt så skulle de med lange ben velge en bikini som skapte en illusjon av at man hadde kortere ben. De med korte ben skulle velge en bikini som gjorde at de fikk lenger ben. De som var tynne skulle ha bikinier som gjorde de større, og formfulle damer skulle ha bikiner som gjorde de mindre. What the fuck?! Ifølge den artikkelen var ikke mine 160 cm bra nok, og jeg burde velge noe som gjorde meg lenger. Min venninnes 170 var heller ikke bra nok, og hun burde da velge noe som gjorde henne mindre. Her er det så mye motsigelser at jeg har detti ut av hele sammenhengen selv allerede. Men du ser hva jeg mener?

99% av oss prøver ihvertfall hver eneste dag å gjøre media og folket fornøyde, og noen føler aldri at de får det til. Et fåtall tør å skille seg ut, og det er kanskje her jeg burde ta tilbake alt jeg har sagt om "snuppene" mine. Uansett hvor gøy det er å kødde med hvordan de ser ut og hvor like alle sammen er, så har faktisk tanken slått meg at de kanskje har ræv selvtillit. Og det er IKKE moro. Det unnskylder dog ikke den stygge oppførselen mange har. Jeg kan desverre ikke slutte å snakke og skrive om denne ikkeutdøende arten, for det er mitt levebrød. Men jeg skal se om jeg får kuttet det ned litt.
Vi får fortalt hva som er riktig og galt, både gutter og jenter. Og om vi ikke klarer å "pull it of" som vi burde så føler vi oss ikke pene eller bra nok. Jeg mener om man gjør forandringer eller utvikler seg på en eller annen måte, så må man gjøre det for seg selv. Ikke for alle andre. Hvorfor har DU det imaget DU har? Om svaret er: "Fordi alle andre er sånn" eller lignende, så prøv igjen. Du er dødshot akkurat som du er, skjønner du.


Marita signing of.

2 comments:

Unknown said...

Ikke glem at det å skulle være annerledes, er å være som akkurat alle andre da. derfor er det en skummel balansegang å "være seg selv" men vi dødelige prøver så godt vi kan =)

og en replikk til eksemplene "dine" om at "det er viktigere med kvinners utseendet" i samfunnet: Disse mennene som blir trukket frem her er jo det jeg (og muligens andre) ville definere som det motsatte av "sosiale vinnere", men det er jo bare TV uansett =)

Cachookie said...

Når jeg skriver at folk skal tørre å skille seg ut, mener jeg at de skal tørre å være den de er. Og da blir ikke alle like. De fleste har forskjellige personligheter og meninger. Om han tøffe i klassen hopper ned fra 6. etasje, gjør du det også? Men jeg ser hva du mener. Det er en vanskelig sak å sette fingeren på.

Eksemplene som er lagt ut her, viser at det skal så lite til før jenter får se hvordan de "egentlig skal se ut". Igjen må jeg påpeke at det ikke er meningen å fornærme alle gutta der ute. Jeg synes det er bra at presset ikke er like stort. Skulle bare ønske at jenter flest kan få føle at det er helt ok å være den de er også. Har vært borti mange danseelever og andre barn og ungdommer som lar være å spise og bruker et og samme klesplagg hver dag, fordi "det andre de eier ikke er pent eller moderne nok". Sad..

Stalkere