Saturday, November 07, 2009

Satans vaskekjeller

Ja, vaskekjellere i blokk tilhører faktisk Satan, med stor S.

De 3 mnd jeg har bodd her har jeg ikke vasket èn gang. Noe pga dårlig tid, mye jobb og lite fritid. Men mye av grunnen er også at det er et stort tiltak. Man vil helst føle seg litt OK, i det man går igjennom 3 etasjer med dømmende naboer. Og det i det heletatt at man må kle på seg og ta på seg sko for å vaske, er for meg et ork. Er vandt til å få vaske når jeg vil døgnet rundt, uten forstyrrelser. Her er det: Du kan få vaske fra kl. 08-12/12-16 eller 16-20. Og det resulterer også i at du må stå på vaskerommet med en du trolig misliker sterkt og spørre om du kan få være så snill å få vaske diiine brukte sokker nå, om vedkommende har blitt ferdig med siine..(?)

Jeg vil også meddele at jeg faktisk prøvde en gang. Badet var fullt av klær, jeg hadde sortert etter farge og var klar til å gjøre en innsats. Vaskepulver og tøymykner var pakket, og alt dette bærer jeg ned 3 etasjer for å komme ned til vaskemaskinene. Måtte gå flere turer, da det som sagt var tårn med klær, håndklær og sengetøy. Jeg setter posene godt til rette på benken til høyre, lukker igjen døra og setter igang. Hvite tekstiler i den ene maskinen, mørke tekstiler i den andre. Vaskepulver for hvit tøy i den ene, og vaskepulver for mørkt tøy i den andre. Jeg jobber med hodet hevet og føler meg kjempe stolt.

Jeg leser aldri bruksanvisninger, men denne gangen måtte jeg faktisk legge fra meg min tekniske, nerdete stolhet og lese den stygge bruksanvisningen. Hadde aldri trodd at maskiner fra 60-tallet skulle være så kompliserte. Jeg letet langt om lenge, og gikk igjennom bunker med papirer som egentlig bare omhandlet om hvordan man skal oppføre seg inne på vaskerommet. Ikke noe snuskeri eller søppel rett og slett. Det skulle jeg da klare. Men jeg fant ingen bruksanvisning. Det resulterte i at jeg måtte prøve meg frem. Jeg tok mot til meg og prøvde meg frem ved å trykke på all slags knapper, brytere og vridde på dingsebomser. Hvorfor lyser det ikke grønt!? Hvorfor lyser det egentlig ikke i det heletatt?? Jeg kjente at jeg begynte å bli frustrert etter 45 min i en vaskekjeller jeg ikke engang hadde klart å få en av vaskemaskinene til å lage en eneste lyd. Den ville ikke gi meg et eneste tegn på at den levde og jeg trodde jeg skulle stryke med jeg også. Jeg ringer vaskemester-mamma og spør hva som kan være i veien med den helvetes dritten, og vi finner ut av at hun må komme bort en tur. Men hun kunne ikke denne dagen. Jeg tenkte ved meg selv at "den avtalen kan vi bare driite i, for jeg har allerede fylt opp maskinene med pulver og tøymykner. Om jeg ikke får det ut igjen, vil de gamle blokk-kjerringene klikke på meg. Nei, det måtte skje NÅ!" Etter enda litt prøving på egenhånd, går det opp et lys for meg..

"IKKE si at de slår av hele jævla systemet på søndager..?!" Dette hadde de ikke klart å få med i den gule, nedstøva bunken med papirer! De hadde fått med "Du skal dog behandle vaskeriet med respekt og forlate det slik det var da du kom." Men at du bare kan gi langt faen i å komme ned på søndager, nei det ville blitt for tungvindt å skrive ned.

Etter et par harde dunk med huet i veggen, pakker jeg furtete ned alle sakene mine igjen, tok ut klærne mine igjen, og skuet litt skremt på pulveret og tøymykner-juicen som lå langt neddi maskinen så jeg ikke fikk det opp igjen. Da var det bare å ta sakene sine og løpe som faen og late som ingenting. Jeg forlot det ikke som det var da jeg kom..

Etter dette har jeg boikotta litt.

Etter å ha lånt vaskemaskinen til mamma og farmor en stund nå, så synes jeg det er på tide å prøve seg igjen. Så jeg gikk faktisk nettopp ned for å sjekke ut om det var ledig i nærmeste fremtid. Da fikk jeg samtidig øye på at jeg hadde satt meg opp i går (noe jeg også hadde glemt), og at det er opptatt 2 uker frem i tid. Må virkelig disse sure pensjonistene vaske trusene sine 3 ganger i uka?? Det kan da ikke være nødvendig å sette seg opp dagen etter du har vaska, og gjenta denne tjuv-rutinen gang på gang på gang og ikke la en stakkar ungdom slippe til. Nei, stemmer.. -vi ungdommer er jo ikke gode for noe, bortsett fra å holde dere oppe om natten med sengekoslyder, spille Amy Diamond alt for høyt og bølleringe på intercomen nede. Vaske kan vi jo ikke. (JO! Jeg kan det! Jeg bare følte for å vaske på en søndag og det var driti ut.)

Så nå er det da vasking 15. november. Jeg skriver det ned i panna, også hjelper du meg med å huske på det, ok..? Glemmer jeg det nå, så flytter jeg. Da gidder jeg ikke mer.

2 comments:

Ingar said...

It's a hard life......

Anonymous said...

Jeg skal hjelpe deg å huske det^^ prøve værtfall... er jo ikke så god på sånne ting. Huske asså:P

Kan meddele at det var noe av det samme det første halve året her oppe... når 300+ mann skulle dele på 4 vaskemaskiner kan man jo ganske lett forstå at det gikk til HELVETTE med store bokstaver hele veien.

Mr. T

Stalkere